Olivolja är en del av en hälsosam, växtbaserad medelhavskost. Och en Harvardstudie publicerad 18 januari 2022 i Journal of the American College of Cardiology tyder på att hög konsumtion av olivolja – särskilt när olivolja ersätter smör, margarin eller majonnäs – är kopplad till en längre livslängd. Forskarna sammanförde resultaten från två stora Harvardstudier (Nurses' Health Study och Health Professionals Follow-up Study) som omfattade mer än 92 000 friska män och kvinnor i USA som rapporterade detaljer om sin hälsa och sina kostvanor vartannat år. Forskarna fann att personer som konsumerade mest olivolja – drygt en halv matsked per dag – hade en 19 % lägre risk att dö av någon orsak under en 28-årsperiod, jämfört med dem som sällan eller aldrig konsumerade olivolja. Högre konsumtion av olivolja var också förknippad med lägre risker för dödsfall i hjärt-kärlsjukdomar, cancer, neurodegenerativa sjukdomar eller lungsjukdomar. Bland personer som ersatte smör, margarin eller majonnäs med olivolja var dödligheten så mycket som 34 % lägre än hos personer som inte ersatte dessa fetter med olivolja. Studien var observationsbaserad och bevisar inte att olivolja förlänger livet. Men andra studier har funnit ett samband mellan olivoljekonsumtion och minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar. Forskare spekulerar i att olivoljans antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaper kan spela en roll för att skydda hälsan.
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/harvard-study-high-olive-oil-consumption-associated-with-longevity